
به اظهارات محققان، مواد لبني پرچرب مي تواند در کاهش خطر ديابت نقش زيادي داشته باشد.
محققان دانشکده سلامت دانشگاه هاروارد ماده اي طبيعي در چربي مواد لبني يافتند که مي تواند تا حد بسيار زيادي در کاهش خطر ديابت نوع دو موثر باشد. اين ترکيب ترانس-پالميتولئيک اسيد (Trans-Palmitoleic acid) نام دارد و يک اسيد چرب است که در شير، پنير، ماست و کره پيدا مي شود.
دکتر داريوش مظفريان، استاديار بخش همه گيرشناسي اين دانشکده و همکارانش توضيح دادند اين اسيد چرب در پژوهشهاي چند سال اخير چنين خاصيتي از خود نشان داده است.
متخصصان سلامت معمولا مردم را به کاهش مصرف مواد لبني پرچرب توصيه مي کنند، اما اين اسيد چرب در چربي لبنيات وجود دارد.
محققان 3726 نفر را از نظر سلامت قلب زير نظر گرفتند.
عوامل خطر مانند سطح انسولين، قند و ميزان اسيدهاي چرب خودن از جمله ترانس-پالميتولئيک اسيد را با استفاده از نمونه خون سنجيدند.
سطوح بالاتر ترانس-پالميتولئيک اسيد با سطوح به سلامت نزديکتر کلسترول خون نشانگرهاي التهاب، سطح انسولين و حساسيت به آن مقارن بود ...